vecka 39

Du är i vecka 39.
Du har gått 38 fulla veckor och 3 fulla dagar (v38+3).
Beräknat förlossningsdatum Tors 22 apr 2010
Du har 10 dagar kvar till beräknad förlossning.

å herre min skapare. nu kittlar det till lite i nerverna haha. det är baske mej helt sjukt att tänka på att jag kan vara mamma om tio dagar. TIO DAGAR! och jag som inte ens tror att hon tänker vänta så pass länge... tur att jocke och jag smittar ner varandra med kolugn när den andre börjar trissa upp sej. för egentligen är vi nog det båda två, alldeles kolugna. undrar om det betyder att vi kommer vara alldeles uppåt väggarna när det blir dags haha? typ at båda två svimmar i hissen på väg ner till förlossningen, eller skrattar hysteriskt oavbrutet under de timmar det tar? nee, sällan prällan. det kommer gå skitbra, om vi inte har haft panik en enda gång hittills känns det väl knappast som att vi kommer få det när det är dags heller.

Kroppen: Bestäm dig för att du är klar att föda ditt barn! Nu är du klar med förberedelser och du är redo. Känslomässigt känner man ofta blandade känslor, man är otålig samtidigt som man kan känna rampfeber.
Livmodertappen har i regel börjat mogna och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång. Om den lossnar i tidigt skede kan den till och med återbildas. Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen. Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad. Den kan även komma ut i små omgångar och vissa märker inte ens av den.
Man vet inte vad som sätter igång en förlossning, men teorier finns om att moderkakan signalerar att den börjar stagnera. Moderkakan slutar normalt att växa nu även om den fortfarande fungerar. Oavsett vad som kommer bebisen när den är klar och inte när vi vill.

PAX inte märka av nån grön slempropp tack så mycket! URKELPURKEL... jag måste verkligen göra någonting åt det här med fortplantingen nästa gång jag pratar med Evolutionen, det är förvånansvärt mycket äckelpäckel involverat i det här livskapandet. Måste juh gå att fixa på ett lite fräschare sätt kan man tycka, iaf med så många år på nacken.

Barnet: Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets grönsvarta avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältningssystemet och celler från tarmväggen. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång. Lever och hjärta fyller på med näring som barnet kan ta till vid ev syrebrist under förlossningen. För att klara kylan utanför magen så producerar barnet fett. Magen är stor och spänd – ändå kan barnet växa med 28 gram per dag!
Många oroar sig för att barnet skall födas med navelsträngen runt halsen. Att barn föds med navelsträngen runt halsen är mycket vanligt, hela 20 procent av alla barn i Sverige, men det är oftast inga problem då barnmorskan lätt kan lossa den vid födseln.

Mmm, mekonium, låter juh också himla mysigt. Med lite tur kanske vår bebis är den första att gå vidare med evolutionen och där med tagit itu med det på annat sätt så att det inte behövs förvararas i tarmarna...
Stor och spänd är väl någon form av världens underdrift, det känns tusan som att man kan känna hur magen växer för varje gram pyret tillgodogör sej. Vi vill bara att hon ska komma ut, jag av alla möjliga skäl och Jocke för att han vill ha någon att leka med =)

Tänk att för 77 dagar sen visste vi inte ens om att hon fanns. Och nu ska vi snart blir föräldrar på riktigt. Det har med lätthet varit de snabbaste 77 dagarna i världshistorien vill jag lova, även om de nu på slutet verkar ta en himla tid på sej att gå vidare till nästa dag....

Kommentarer
Postat av: Sandra

Åhhh spännande dagar nu.

Lägg ner ett paket våtservetter i BBväskan. Fanns inga bra tvättlappar alls på vårt BB och det hade underlättat enormt. Dessutom är det mammans rätt att vila då så pappan får ta det :D



Du lär inte se något alls äckelpäckel under förlossningen, möjligen werner som tittar på.



Jag kan dra en och annan äckelpäckel historia om du vill ;)

2010-04-12 @ 22:26:29
Postat av: Hannah

Shit JAG blir alldeles pirrig och nervös och IIIH-ig! Fy så häftigt och läskigt. Jag hade varit ett vrak. Och fredrik hade inte haft det nådigt... Men det är faktiskt smällar han får ta om man blir på smällen hahahahahhohohho :D (fast så tror jag också att du är jävligt mycket tuffare än mig med, eller tja jag vet det ;))

2010-04-13 @ 12:07:10
Postat av: Anna

Jag är grymt nyfiken på ninjan! Meddela så snart ni orkar ta emot besök så kommer jag på stört med nybakat! :-)

2010-04-13 @ 14:46:12
URL: http://sjoeormen.blogspot.com
Postat av: My Persson

Yay! Hoppas paketet lugnar ner er i all nervositet :) Kram på er

2010-04-13 @ 16:58:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0