vecka 40

Du är i vecka 40.
Du har gått 39 fulla veckor och 4 fulla dagar (v39+4).

Beräknat förlossningsdatum Tors 22 apr 2010 (DET ÄR OM TVÅ DAGAR!!!!!! nu får jag dåndimpen)
Du har 2 dagar kvar till beräknad förlossning.

Kroppen: Förlossningstidpunkten är nådd och värkarna kan nu förväntas att börja. Men det finns kvinnor som aldrig känner av förvärkarna. Det är vanligt att man som förstagångsföderska går över 40 veckor, man anses inte vara överburen förrän efter vecka 42. Skulle det dröja längre övervakas fostret noga och man blir ofta igångsatt. Exakt vad som gör att förlossningen startar vet man inte. Det är troligen barnet som sätter i gång den. Många funderar över om det är möjligt att sätta i gång förlossningen själv genom att springa i trappor eller äta speciell mat. Det finns dock inget sätt att själv tvinga i gång förlossningen, utan barnet kommer när det är klart. Förlossningen sätts bara i gång på sjukhuset om det finns någon medicinsk anledning, till exempel att du har högt blodtryck. Trycket från barnets huvud mot livmoderhalsen kan påskynda förlossningsstarten. Trycket gör att det utsöndras oxytocin, ett hormon som signalerar till livmodern att den ska dra ihop sig. När livmodern drar ihop sig allt oftare och starkare, trycks barnets huvud ännu mer ner mot livmoderhalsen. Den ger efter så småningom och börjar öppna sig.
Många kvinnor har nu tröttnat innerligt på att vara gravida och vill ha tillbaka sina kroppar.

Har som sagt bara haft en dag med värkar, så vi får väl se om det är all förvarning vi får =) Min morfar säger att barn kommer när dom kommer, och då får man tacka och ta emot. Han är ganska vis och filosofisk innerst inne. Jag är evigt trött på att vara gravid, jag bryr mej inte så mycket om vilken kropp jag får bara jag får en kropp. Det är jättedrygt att röra sej som en betongklump fram och tillbaka till toaletten hela tiden. Just nu känns det som att jag inte vet vad jag kommer vara gladast över, bebisen eller förmågan att luta mej framåt hur mycket jag vill igen.... Tydligen har kroppen bestämt sej för att samla på sej ett världshav också nu på slutet, det värker i händerna hela tiden. De ser inte så svulna ut, men jag kan intyga att dom är det. Detsamma gäller mina fötter, men dom gör åtminstone inte ont...dom bara vägrar passa i mina skor...STUPID!!

Barnet: Fostervatten byts ut var tredje timma och produceras på nytt ända tills barnet är fött. Om det däremot finns mekonium (ni vet, det äckliga grönbruna bebisbajset...) i vattnet kan det vara en signal om att barnet är stressat eller inte mår bra och då får man stanna kvar för att kunna övervaka barnet.
Bebisen väntar nu bara på att förlossningen ska sätta igång. Barnets bröstkorg blir nu mer framträdande, det samlar på sig mer fett och extremiteterna blir starka.
Barnet är redo att möta omvärlden, 92 procent av alla barn föds mellan vecka 38-42. Lite intressant statistik visar att dom flesta barn föds på natten.

Om bebisen bara väntar på förlossningen är det ingenting mot vad vi gör. Jocke sa här om dagen att det känns lite dumt att fråga om hur jag mår med förhoppningen om att jag ska svara att jag har ont (som i värkar, inte ont som i allmänt givetvis). Mornarna inleds med frågan - "Kommer det en bebis idag?" och ingen av oss har nån aning...
Idag fick jag för övrigt en fot i handen när jag klappade mej över magen, det kändes lite knäppt. Hon var nog på lekhumör men tröttnade ganska snabbt, i ungefär samma ögonblick som jag sa det till Jocke så klart.
Jag tror faktiskt att hon kommer att komma på natten/morgonen. Där nånstans mellan 3 och 5, jag brukar vakna då och inte kunna somna om så hon förbereder mej nog på nått. Eller så bara jävlas hon, med dessa gener är det ingen omöjlighet =)

Nej, dags att gå till sängen och hoppas på att det kommer en bebis imorgon =)

Kommentarer
Postat av: Sandra

Alla snackar ju om att man ska äta och vila, det är minsann lättare sagt än gjort. Jag saknade verkligen saker att äta små munsbitar av. För äta en macka är inte sååå gott när man mår illa. Nä, jag ska fixa melontärningar, äppelklyftor och kanske nån god skinka att bara stoppa i mig. Några smarriga tunnbrödsrullar med kanske. Ja allt ätbart, bara det är munsbitar hade nog funkat ;) Om inte annat så är det ju lite tidfördriv att stoppa i sig allt sen.

2010-04-21 @ 07:01:19
Postat av: Hannah

Jag blir alldeles nervös bara av att läsa. När det var långt bort så var det ju bah "erica är gravid" och nu äre typ "erica är gravid OCH DET KOMMER KOMMA EN BEBIS NÄR SOM HEEEEEEEEELST!" det är ascoolt.

2010-04-21 @ 12:52:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0