det va den lördagen

kära dagbok

va tusan har jag gjort idag egentligen?

jooo. i min familj är det allmänt brukligt att man innan en resa tar reda på viktiga och avgörande fakta om platsen man ska åka till.
det kan till exempel handla om väder och klimat, eller trevliga utflyktsmål i närheten. men framför allt har det handlat om en sak, och det mina damer och herrar är en utomordentligt viktig sak. SHOPPINGEN. nej nej nej, inte shopping allmänt, hur noga kan det va? det löser man juh på ett kick med forex lathund, inga större bekymmer...

nej, den viktigaste shoppingen är för sjutton gubbar alkoholshoppingen! visst, jag kan erkänna att jag inte begrep det så mycket när jag va yngre, men det lönade sej ändå att vara snäll under de timmar mamma och pappa gick gata upp och gata ner i helsingör, var man snäll fick man allt både godis och leksaker trots att det är dyrare i danmark. och för både mej och min bror är det helt naturligt att ha 1-2 flak öl under/bredvid/mellan benen under bilresan hem från danmark. hade vi varit i tyskland fanns det garanterat några stycken upptravade mellan oss också, vilket oftast gjorde bilfärden lite lugnare (av både säkerhetsskäl och den mer genomtänkta "ser dom inte varandra kan dom inte bråka"-idén mamma och pappa kom på).

detta har resluterat i ett visst förhållningssätt för mej gällande just t.ex. resor till bordershopen, eller polen eller liknande ställen. det första man gör är så klart att skaffar sej ett medlemskort, för extra förmånliga rabatter.  det andra man gör är att titta i tillbudskatalogen. tillbud betyder erbjudande på danska. det i sin tur är ett finare ord för REA. i sverige får man inte rea ut alkohol. det får man i danmark och tyskland, vilket alltid har varit uppskattat av svenskarna.

sen kommer det fina i kråksången. till skillnad från t.ex. min sambos familj nöjer inte min familj sej med att titta på priserna och omvandla dessa till svenska och där konstatera att det va billigare än på bolaget. det är alltid billigare än på bolaget (förrutom Galliano på Bordershopen som faktiskt är 3 kronor dyrare...)

istället gör vi som så att man skriver upp i olika kategorier, t.ex. öl, vin, whiskey, rom, vodka med mera. sen skriver  man upp priset i en ny kolumn. i ytterligare en kolumn skriver man ut det omvandlade priset. sen kommer specialarna =) en kolumn som berättar vad samma MÄNGD kostar på bolaget, en som berättar literpriset på bolaget och en som berättar literpriset på stället man vill handla på.

det har jag alltså ägnat hela dagen åt. det är som vacker poesi. dessutom är det "ekonomiskt" då man kan räkna ut preciiiis hur mycket man minst kommer att handla för. så klart har jag även gjort lathunden som berättar det som man kan behöva veta väl på plats, t.ex. enkel valutaomvandling, vad X DKK betyder för literpris beroende på om priset gäller en 70is eller en 75a med mera.

min sambo har suckat en del under dagen, men det är lätt värt det. jag vet juh att mina besök på bordershopen tar cirka 30-40 minuter inklusive kötid (det är den som drar mest tid tyvärr...) och det är med så kallad "ströshopping" där jag även väljer och vrakar bland oplanerade köp. hur lång tid tar ditt? =P

nu ska jag nog ägna resten av kvällen åt att antingen göra min shoppinglista (hade jag varit mina morbröder hade jag antagligen gjort en tilläggslista som visar exakt hur mycket jag har sparat på varje köp och på så sätt "tjänat in" resan...men jag liksom min mor är inte riktigt där än...) eller umgås med min något uttråkade och sällskapssjuke sambo... vi får helt enkelt se vad det blir.

Kommentarer
Postat av: Linn

du kanske kan försöka nytt hastighetsrekord? jag menar nu börjar det ju nästan bli en sport;P

2009-11-08 @ 14:46:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0