ursäkta vad sa du?

vi tittade på snapphanar igår, och då kom jag återigen på att jag faktiskt tycker danska är ett väldigt fint språk. jaa, jag kanske är lite knäpp i huvet, men jag gillar det där gurglandet och när dom kallar varandra för skatt.

så nu ska jag leta språkkurser, för jag tror att det hade varit ballt. bara själva grejen att lära sej räkna på danska är juh asballt. tänk att förstå det där onödigt komplicerade systemet =)



jag har juh inte läst språk sen gymnasiet och jag saknar det faktiskt väldigt mycket... undrar om vi inte har nån språkkurs här på högskolan som man kunde ta samtidigt... kanske damma av den där tyskan som ligger och skräpar i bakhuvet. det enda jag kommer ihåg just nu är Guck mal, ein Igel! Det betyder Titta där, en igelkott och var den första frasen vi fick lära oss på Tillbergaskolan. sen minns jag när wimmer lärde oss kastrull- och kepsregeln. det är ingen annan som kallar den så, tydligen.. men den berättar om hur den bestämda artikeln förändras i ackusativ- och dativobjekt. och det mina vänner, det var roligt. grammatik is the shit =)


ååå, språk. det vore jätteskoj. jag vill lära mej alla språk i hela världen.

Kommentarer
Postat av: Joan

Haha jag kan lära dig att räkna på danska :) Är ju faktiskt halvdansk (min kära mor föddes som dansk medborgare). Det är inte alls speciellt komplicerat att räkna när man väl vet hur systemet fungerar ;D

2009-11-23 @ 08:20:38
URL: http://joanpann.blogg.se/
Postat av: Linn

bra att du lär dej:) då ska jag alltid ha med mej dej när jag åker till danmark sen. och det kan ju bli sjukt najs:)

2009-11-23 @ 12:17:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0