en helt ny genre

jag läser ju som en tok nu till mina tentor, och då kommer man över massa funderare och braiga idéer.

som igår t.ex. jag hade tänkt att bara kvällsprata med wern om detta men han tyckte det var så himla intressant att han bad mej läsa en del ur lenores sagobok istället... så jag får ta det mer =) för ni kan inte avbryta mej även om ni tycker att det är tråkigt, mohahhaa. iofs kan ni sluta läsa, men det får jag aldrig reda på.

aa, hur som helst. har ni hört talas om Doktor Glas? en svensk klassiker som handlar just om doktor glas och ett litet dilemma han får när pastorns fru besöker honom. det är nämligen så att pastorn är ärkegammal och frun, som är ung och vill inte ha med honom att göra, har skaffat en älskare och behöver hjälp av doktorn för att slippa ha umgänge med sin man. den är väldigt bra så om man inte har läst den så rekommenderas den.

jag ska inte berätta för mycket om den, utan fortsätter nu med mitt grubbleri. för när jag läste den här kursen första gången tipsade min lärare oss om att Bengt Ohlsson hade skrivit en bok som hette Gregorius, och den handlar om den här historien fast ur pastorns perspektiv. pastorn heter för övrigt Gregorius. jag läste den inte då, även om jag köpte den, men nu har jag läst ungefär halva. den är helt okej den också.

och nu äntligen till det som jag faktiskt skulle säga: får man göra så?
är det okej att bara norpa en känd litterär gestalt från ett välkänt verk, och sen bara skriva en ny historia om denne? borde inte det räknas som någon form av stöld?


samtidigt så tycker jag att idéen är briljant! det blir juh som en helt ny genre, "andra sidan av myntet"- litteratur. här berättas det att det egentligen var Ofelia som mördade Hamlets pappa och gav resten av hovet halluciegena droger, vad Christoffer Robin gör när han går ur Sjumilaskogen och hur Akka upplevde resan med Nisse.

vi fick göra en sån uppgift första veckan på gymnasiet. läsa en kort novell om en tjej som var inkallad till skolkuratorn, skriven ur tjejens perspektiv och sen skriva om den ur kuratorns perpektiv. jag tyckte att det var jätteroligt och fick MVG. förresten var det det enda vettiga vi gjorde på svenskan under de tre åren tror jag. jag har inget minne av att jag gjorde något annat, men jag behöll mitt mvg iaf... hon ristade betygen i sten, fröken valium.

men erkänn lite fantasieggande tanke? vilka böcker hade ni velat läsa ur ett annat perspektiv?


Kommentarer
Postat av: Hannah

Åhherregud! FATTA hur många böcker som man hade kunnat göra så med! Och så jävla kul det hade blivit! Typ Twilightböckerna hade kunnat bli tre gånger så många, ett från tramstjejsperspektiv ett från vackervampyrperspektiv och en från säxiivarulvsperspektiv... Hujedamig! Men helst hade jag velat läsa typ en deckare eller nåt sånt, där man får se ALLT från tjyvens perspektiv och inte så mycket från den gamla detektivens grubblerier. det hade varit spännande. läsa båda liksom.

2010-12-03 @ 15:38:16
URL: http://hannahsofia.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0