mer "vi och dom"- tankar

jag kom på en sak. jag tänker juh väldigt mycket i vi mot dom jag också. men på det viset att de jag menar "vi" är

snälla
ärliga
solidariska
hjälpsamma
kärleksfulla
omtänksamma människor.


vi som bryr oss om varandra, om alla. som kan se en människas värde bortom hennes yttre. som tror på den goda viljan, det fria valet och det lika värdet.
vi som begriper att annorlunda inte är dåligt. vi som kan förstå att alla inte tycker samma sak, men tycker att alla har rätt att tycka olika (så länge man inom sig tycker att alla får vara olika). vi som inte är rädda för det vi inte vet någonting om, utan istället är nyfikna på. vi som frågar istället för att anta.

sen finns det dom. det finns alltid en motpart, det handlar om balans. och finns det ett vi så måste det finnas ett dom, oavsett hur heterogena gruppmedlemmarna ter sig.

dom. dom är hemska. dom är elaka. dom är avskyvärda. dom ser ut hur som helst. dom kommer från alla håll och kanter. dom finns överallt.

dom förgriper sej på barn och kvinnor. dom behandlar sina medmännsikor illa. dom tror att nyansen på huden berättar något om människovärdet på personen ifråga. dom tror att en högre makt sänt dem för att skada människor. dom hittar på att en högre makt sänt dom för att skada människor. dom ljuger. dom dödar. dom utnyttjar. dom slår. dom mår inte bra.

i min värld innehåller dom- gruppen alltså det jag kallar för jordens avskum. rasister, nazister, fanatiker, pedofiler och våldtäktsmän (och kvinnor) och andra inte riktigt friska människor som har värderingar som inte tillhör den öppna och fredliga värld jag hoppas efterlämna mina barn.



nu har jag fått det sagt också, så behöver ni inte fundera mer över vilka jag referar till när jag använder vi och dom. för det är väldigt svårt ibland, att inte dra alla över en kam. det vet jag. ta sverigedemokraterna till exempel. jag skulle gärna vilja skriva att de tillhör min dom- grupp, men det kan jag inte. för jag vet att alla som röstade på partiet sist inte fullt och fast håller med om programmet. alla är inte smygrasister med en polerad look. många är bara stackars krakar som inte begriper bättre. dessa människor kan man inte förakta, man måste upplysa dem.

hur som helst... jag vet inte var jag skulle med detta egentligen. tänkte väl bara förmedla lite tankar. och uttrycka någon form av rädsla för människors okunskap. eller kanske människors omänsklighet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0