en alldeles vanlig fundering

jooo. det här har jag grubblat på ett tag.

ni vet djuret som säger muuu och producerar mjölk som hamnar i tetror. jag funderar lite över om det är själva djurarten som heter ko, eller om det bara är hondjuret? för handjuret heter juh tjur, men till skillnad från andra klövdjur (som älgko och älgtjur) heter inte hanen kotjur. väll? och jag tycker att det i så fall är lite orättvist att döpa hela arten efter vad honan kallas.

och det är likadant med hönor. vad heter själva fågeln? hönsfågel? är inte det lite orättvist mot tuppen som också är en del av arten?

och självklart har jag inte slutat fundera på den stora svartas öde heller. visst, huvet är proppfullt med "viktigare" saker just nu, men man måste juh få fundera över livets obetydliga mysterium också.


nu ska jag laga kyckling till min hungrige man. smaskens =) sen blir det hem till jimmy och ida, tillsammans med jennie och joel och därefter betnér för heeela slanten =) tjohoo! det kommer bli hur roligt som helst. och därefter blir det nästan garanterat en sväng hem till hannah och t-kila för att kika på deras nya lya och hälsa på ursprungsbefolkningen =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0