erica

Kvinnonamnet Erika eller Erica är den feminina formen av Erik som betyder "ensam härskare". Enligt en annan teori kommer namnet från latinets erice som betyder "ljung".Erikas väg mot namntoppen började på 1960-talet och nådde en kulmen 1993 då namnet låg på 26:e plats. Bland de yngre är Erica den vanligaste stavningen. Den 31 december 2005 fanns det totalt 34 150 personer i Sverige med namnet Erika eller Erica, varav 14 794 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 361 flickor namnet, varav 87 fick det som tilltalsnamn.Namnsdag: 24 januari.

Källa



Jag kan slå vad om att ingen av de andra 14793 stycken uttalar det [i-ri-ka] men det betyder bara att jag är liiite mer speciell än resten.


Det finns juh ett helt släkte uppkallat efter mej i den där ljungvärlden, klockljung närmare bestämt. Kanske inte den finaste av blommor, men Ericastiftelsen hävdar att det är en  En liten, härdig växt som lever på karg mark. Så jag gillar den ändå.


Erica Cinerea


Och om det är den 24 januari idag så betyder juh det så klart att min kära morsa fyller år =) grattis grattis på födelsedagen evalinda!

det betyder också att det är elva månader kvar till julafton och ewas födelsedag/namnsdag.

men framför allt är det min namnsdag, eftersom att mamma valde att döpa mej efter sin äldste bror jan eric/erik (jaa, jag tror vi har samma problem vi två, fast annorlunda. undrar om inte han är döpt med c men stavar med k, och så är det ju tvärtom för mej... eller så är det samma för båda.. nått kludd är det iaf). jag är nöjd över hennes val, det hade lika gärna kunnat bli jane eller nått annat jan- tjejnamn eller svea efter min andra morbror sven. och av de alternativen är jag nog mest en erica.


och behöver jag tillägga att jag inte har några direkta klagomål på betydelsen ensam härskare?
andra alternativa betydelser som Internet ger mej är

Rik, härskande, "den ensam (alltid) mäktige" här och "Alltid härskare" här

det är juh det jag säger gott folk, obey me!!

Kommentarer
Postat av: K.A.

Världslig makt är väl inget!! Kristian betyder Kristus! Jag är ju högre än påven!! Världsliga ledare följer man andliga tillber man!! Så Oboy me!! ;)

2010-01-25 @ 17:07:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0