idag har jag lärt mej...

... SÅ himla mycket genom att lyssna på en studiegrupp på biblioteket. jag kan meddela att gruppen bestod av 5 honor och en hane, alla i åldrarna 20-40 år. Nej, 20 är nog för ungt. Säg att den yngsta var 23 då, men kanske snarare 25.

Jag har ingen aning om vad de studerade, eller var... det enda jag vet är att de typ måste ha hoppat av förskolan för att kunna bli så jäkla.. hur ska man säga det? korkade kanske. eller otroligt fattigt allmänbildade.

jag förstod snabbt att deras uppgift var att beskriva vad som var typiskt svenskt efter ett antal punkter. jag satt bredvid dem i ungefär en timme, jag hann på denna tid läsa cirka tre sidor ur min egen bok för jag kunde tusan inte koncentrera mig medan helt underbara fakta presenterades för mej.

jag ska snart presentera dessa nya rön för er, men först måste jag även delge er min egna lärdom av detta fantastiska möte. det är att ett gäng idioter, låt oss kalla dem snillen spekulerar, faktiskt fungerar precis som pretto- besserwissrarna, även om snillena inte är lika irriterande. prettobessrarna har juh en förmåga att antingen försöka bräcka varandra i "visste du att"- fakta eller om ingen vill leka den leken med dem helt enkelt bara rabbla upp den ena faktan efter den andra. snillen är förmodligen vana vid att inte kunna delta i sådanna diskussioner alls, så när man sätter dem i en grupp är det som att de tar igen förlorad tid och fyller på varje felaktig fakta med mer, fyller upp skålen så att säga. och ingen vill juh vara dummare än den andre så de nickar bara och applåderar varandra...
på så sätt framkommer häpnandsväckande saker.



- älgar är typiskt för svensk natur. faktiskt är det så att älgen kommer ifrån svergie och bara finns här. de älgar som ses i norge och finland är, hör och häpa, bara där på semester, typ. de har vandrat dit och kommer vandra hem igen om de klarar jaktsäsongen. jupp

- typiska författare är astrid lindgren, som juh alla utomlands vet vem hon är, selma lagerlöf och liza marklund. nämda i just den ordningen, ja. liza fucking marklund. hanen i församlingen ville även nämna några män, förutom wilhelm (uttalat på engelska) moberg har vi juh även den för mig helt okände august stringberg. denna stringberg har juh skrivit den otroligt kända röde orm. (här rättade faktiskt gruppen varandra, då det första påstående var röda ormen. vilken tur, det hade kunnat bli så tokigt annars) stringberg. string berg. för i helvete.

- den svenske store skådespelaren janne loffe carlsson var den ende värd att nämna under en diskussion om svensk filmindustri. inte ens per oskarsson fick vara med på listan, han var juh inte så känd utomlands väl? hasse alfredsson klarade sej med nöd och näppe, men det berodde främst på att en av honorna hade sett ett program på svt nyligen om honom. filmerna som fick vara med på listan var yrrol, eller lorry. macken. och ronny och ragge, med motiveringen att svenskare än så blir det inte.

- om skåne inte hade tillhört sverige, hade svenskarna i princip svultit ihjäl för länge sen. detta på grund av att all svensk potatis odlas i skåne, och allt svenskt kött produceras här. allt. ändå så är juh sverige tydligen ett stort exportland gällande just kött. vi skickar iväg det skånska köttet som ska räcka till våra 9 miljoner invånare så långt som till danmark faktiskt.

- appropå svensk mat. det är rätt knepigt att reda ut det begreppet. för svenska köttbullar är juh till exempel inte svenska, eftersom att köttbullen är från italien. frikadeller ni vet. men falukorv är svenskt, falun är juh svenskt alltså är korven också det. smörgåsbord är inte svenskt, för smörgåsbord varierar juh himla mycket i innehåll vilket gör att man inte kan säga att det är svenskt. detsamma gäller smörgåstårta. men, efter en stunds diskuterande kom snillena fram till en slutledning; svensk mat måste ju vara sån mat som inte har en engelsk översättning. inlagd gurka är inte svenskt, för det heter pickles. sill däremot är helt igenom svenskt för det heter juh faktiskt sill på engelska också. uttalat [zíll]. dagens sanning.

- något typiskt svenskt arbete finns inte. svensk industri finns juh däremot, men man kan inte säga att jobba på ikea är typiskt svenskt för ikea finns juh i turkiet och ryssland också. men om ikea la ner i sverige skulle halva befolkningen vara arbetslösa. good to know.

- älgskötare skulle kunna vara ett typiskt svenskt arbete, men utländska zoon har ju köpt svenska älgar så därför finns det juh älgskötare utomlands också. attans, det som annars hade varit ett så genuint svenskt arbete!

- svensk musik finns det massor av; abba, per gessle, roxette och marie fredriksson. efter ett tag frågade en av honorna om inte de sista tre egentligen var samma sak, men hon möttes av stora protester eftersom att per och marie faktiskt är egna personer också och inte bara roxette! och det visste dom även om de absolut inte lyssnade på sådan skit. den ifrågasättande honan nickade på huvudet och föreslog tyst att september kanske skulle kunna nämnas med tanke på hur stor hon är i bland annat usa. eftersom ingen av de andra hört talas om henne kvalificierade hon inte. aqua skulle fått vara med, men det är juh trots allt bara en eller två av bandmedlemmarna som är svenska, så kanske inte då. ebba grön är inte ett svenskt band, och nationalteatern nämndes i samma andemening som fem myror... jag vet inte riktigt vad de försökte säga där om jag ska vara ärlig.

- svensk skola är speciell. vi har skolplikt till årskurs nio, och därefter börjar man på friskolor. för friskolor måste ju vara där man går av egen fri vilja och inte för att man måste. friskolorna imponerar mycket på amerikanare och danskar eftersom att de är kostnadsfria. i danmark får alla betala för att gå i skola. jämt. till och med på förskolan och grundskolan. så är det.

- om prins daniel hamnar på tvåhundrakronorssedeln kommer dessa snillen enhälligt inte att ta emot valören. nej, verkligen inte!


jag lämnade dessa fantastiska källor till kunskap precis när de skulle inleda sin diskussion om svenska högtider. de tänkteinte ha med julen, för den är då rakt inte svensk men valborg och midsommar skulle givetvis vara med. och 17 maj väl? då sprang jag därifrån, man kan inte ta in hur mycket ny fakta som helst på en och samma dag.

Kommentarer
Postat av: amaizon

OMG! Serri?!

SERRI?!? Omg... snälla skjut mig! STRINGBERG?! Omg...GONATT liksom!

2011-01-18 @ 15:15:18
URL: http://nattstad.se/amaizon
Postat av: LInn

seriöst? på allvar? jag dör en stund nu och skäms å deras vägnar eftersom dom tydligen inte gör det själv. ska se om jag hittar en bok i bokhyllan av stringberg nu då...... tror jag får leta ett bra tag..... puss

2011-01-18 @ 16:54:41
Postat av: Ida P

Åhh vad jag önskar att det var jag som fick sitta och tjuvyssna.. det hade gjort min dag (btw bör du skicka flera av dessa citat till just tjuvlyssnat!)

2011-01-18 @ 21:52:51
Postat av: Anna

Åh! Nu vet jag vad jag ska göra med min arbetslöshet: jag ska sätta mig i biblioteket och lyssna på alla dessa snillen! Hoppas bara att jag inte fnissar avslöjande...

2011-01-19 @ 15:29:15
URL: http://sjoeormen.blogspot.com
Postat av: Hannah

HAAHAHAHAHAHHAHHAHAHAHHAHAH hoppas de gick till bibliotekarien för att fråga om Stringberg med hohohoho!

2011-01-20 @ 17:32:52
URL: http://hannahsofia.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0