infårmaschoon

hej världen. vi har med glädje överlevt både jul och nyår, alla tre. vi har haft det så himlans underbart! nu är vi hemhemma i västerås och väntar på min bebis som inte har lärt sej vare sej klockan eller kalendern än. men men, vi väntar så gärna =)

jag kommer att berätta mer om alla våra firanden, och givetvis göra färdigt återblicken över 2o1o men det får vänta tills vi är hemma igen och kan använda kameran. mamma har fått lite datortrassel här hemma nämligen, och bollen ligger lite grann hos min lillebror så någon snabb reparation kan vi inte vänta oss.



men helt lottlösa ska jag inte lämna er. jag ska bjuda på en klassisk "erica filosofierar på toaletten". alltså, inget äckligt utan en sån där sak man börjar fundera på när man sitter där och inte har något bättre för sej. oavsett hur länge man sitter.

funderingen uppstod hemma hos min söta svärmor. hon har ett klassiskt ei saa peittää- element. ni vet, ett sånt därnt element som har spridit en mycket användbar finsk mening till gemene man.



jag glömde tyvärr ta kort på originaltexten, så ni får helt enkelt tro på vad jag berättar. så här är det, att rådet finns skrivet på ett antal språk. först på nordiska språk, förutom isländska. där står det kort och gott som på svenska; får ej övertäckas.

sen finns upplysningen även på engelska, spanska, franska, vad jag tror är holländska eller flamländska och tyska. det som är intressant är att på dessa språk duger det inte att endast råda elementinnehavaren att inte täcka över elementet, man förklarar även varför. för att det lätt kan börja brinna.

det är här min fundering kommer. varför får inte vi i norden den informationen? är vi nån sorts mesar som helt enkelt bara följer vad som står, litar blint på en upplysning från en text på ett element? "varför?" "för att elementet säger det..."
i andra delar av västra europa tror man inte blankt på ett sådant påbud, man måste få en förklaring. varför ska jag inte lägga nått på mitt element? jaha, för att det kan börja brinna, ja det verkar ju logiskt. svennebanan säger bara "nähä, inte lägga nått på elementet...okej då, det kan jag väl undvika".

töntnorden. vi borde va lite hetsigare vi också. inte bara följa skyltar och allmänna påbud, ifrågasätta lite mer och gå mot strömmen. skit i vad den jävla texten på elementet har sagt till oss i årtionden. lite som bäst före- dateringen. det står inte "blir giftig och måste slängas innan den...", det står bäst före. sen efter det är det fritt fram att själv undersöka hur gärna man vill smörja kråset med vald näringsprodukt. men inte svennebanan inte, han tittar på datumet och ser att det var gårdagens, sular iväg produkten till närmsta papperskorg och blir kallsvettig av att bara tänka på hur nära dödlig matförgiftning han var. jag slår vad om att tyskarna typ tävlar om hur långt över tiden de kan äta sina brattisar efter att bäst före- datumet gått ut. engelsmännen bara: best before what? best before it taste more like shit and vomit? i doooon't think so!" vad ska fransmännen säga? "bäst före? jaja, jag får väl lukta på den då.... njoo, det luktar fortfarande sura fötter och idrottshall efter fotbollsturnering för tonårsgrabbar..."

ja, nu gled jag ju lite bort från ämnet. men poängen är alltså att vi i norden antas lyda rådet utan att få någon förklaring till varför man inte bör övertäcka elementhelvetet, medan många andra människor med annat modersmål får en fullgod förklaring till varför man inte ska göra det. och det tycker jag är fuskigt.

wern påstår att det kort och gott beror på att svenskar inte skulle vara idioter, och att vi av oss jsälva kan räkna ut varför man inte ska övertäcka elementet. men jag tror inte på det, jag vet många svenska idioter som skulle behövt den vidare förklaringen...


nu hoppas jag att jag gett er nått nytt att fundera över nästa gång ni hamnar på en ei saa peittää- toalett, så ni slipper liksom jag tidigare öva in frasen på något annat språk utan större framgång.

Kommentarer
Postat av: Hannah

jag är fullt och totalt övertygad om att de flesta svenskar är idioter. jag träffar på så många så det finns inte. fast å andra sidan så är jag nog lite både ock. fast inget ändå. eller alltså jag ska förklara: jag är på tre olika sätt; på element kan jag fatta varför jag inte ska täcka över för jag vill ju inte att det ska börja brinna MEN skulle det stå typ KLICKA INTE PÅ DEN RÖDA KNAPPEN utan förklaring så hade jag ju vart tvungen att klicka ändå fastän att jag kanske borde veta att jag inte ska. eller så :)

2011-01-04 @ 21:51:06
URL: http://hannahsofia.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0