en helt sjuk sak

här sitter man och slösurfar lite, börjar fundera lite på sommarkläder och på om man kanske faktiskt skulle börja shoppa som jag gjorde när jag gick i gymnasiet och högstadiet. dvs shoppa lookar istället för plagg som var fina för sej.


tittar runt lite på mina sidor och kommer över detta


ett par korta tajta shorts. ett önsketänkane, eller en målsättning tänker ni då kanske.

jag kan tala om att jag snarare tänker VAD I HELVETE!?!

varför då borde ni undra nu. jo, det ska jag glatt tala om.







det är inte shorts för kvinnor, eller ens fjortisar. det är shorts för barn. strl 86-128. inte vilka barn som helst heller, utan givetvis flickor.

ni vet kanske att jag och wern diskuterar och argumenterar ganska mycket med varandra och med andra om vilka kläder skrället ska ha på sej. jag och wern har en ganska enad front, med lite luckor i där vi tycker olika med accepterar varandras åsikter så pass ändå att vi är typ överens. vanligtvis brukar argumentationen med andra gälla färgval (werns hjärtefråga) men ibland också funktion.

och dom här "byxorna" är ett klassiskt exempel på barnkläder helt utan någon form av funktion. eller är det bara jag som inte riktigt kan se skrället som nyss lärt sej krypa och gå (om vi håller henne) tulta omkring i parken med ett par jävla shorts som knappt täcker blöjkanten. med ett flätat jävla skärp runt höfterna för att hålla upp det onödigt dyra och opraktiska tygstycke som hämmar henne?
eller för all del, eftersom storleken tillåter; kan ni tänka er någon flicka i ålder 1-8 år som behöver ett par superkorta shorts med flätat bälte?
jag tänker mest på att jag har för mej att jag själv i åldern 1-8 år faktiskt rörde mycket på mej. lekte. busade. hade behov av kläder som tillät mej att hoppa, klättra, springa och busa rent allmänt. inte svassa runt med ett flätat jävla skärp runt de obefintliga höfterna och leka the hills junior.

och då har jag inte ens visat det värsta än.



dom är slut i alla storlekar utom storlek 122.

det skär i hjärtat på mej.

strl 86 är slutsåld. storlek 86 kan jag tala om för er som inte vet det är vanligast hos barn i ålder 1- 1½ år. även enligt h&ms egen storleksguide. ungefär samma ålder som barn brukar lära sej stå och gå i. perfekt va? din dotter kan knappt gå, knappt prata, använder antagligen någon form av blöja fortfarande  men ett par minishorts ska ungen ha! helt jävla stört.

nu blev jag för arg för att diskutera vidare, nu ska jag gå och lägga mej hos skrället och göra detsamma som hon; sova gott och drömma om nått som får mej att skratta i sömnen! det lär inte vara om minishorts.


PS: för er som undrar finns det givetvis en hel drös med minikorta jeanskjolar också, inte vida utan precis såna jag själv har. så att jag och skrället kan matcha varandra i sommar...

Kommentarer
Postat av: Ida P

Sjukt men tyvärr helt vanligt. Klädesförsäljarna säljer tajta "flickiga" kläder till tjejer och lekvänliga kläder till pojkar. Det verkar finnas en allmän uppfattning om att tjejer ska leka försynt och tyst, mest sitta och vara söta. Sen kan killarna ta hur mycket plats som helst. Nej, bojkottning av företag som gör så stor könsskillnad!!



Kolla gärna in ketchupmammans blogg (www.ketchupmamman.se). Hon tar ofta upp genus när det gäller tjej och killkläder. Genusproblem handlar inte bara om att "tjejer ska ha rosa och killar ska ha blått".

2011-03-12 @ 09:09:09
URL: http://idapeters.blogg.se/
Postat av: amaizon

Seriöst?!

J*vla sexistiska rövsamhälle!! Skulle ALDRIG kränga på min dotter ett par horshorts! never! dels för at jag tycker de är vidriga efter en syn i somras jag sent kommer glömma (vuxen, skrevandes, ch vad tittar fram?)

Hur kommer det då inte att se ut på barn som flänger runt överallt och ingenstans - MEN BRA MAMMOR SOM KÖPER DESSA - GE LITE MER MUMS TILL PEDDONA GÖÖÖÖÖÖÖÖR DET!!!!

!%"#!#"¤!&%"#

2011-03-12 @ 10:51:34
URL: http://nattstad.se/amaizon
Postat av: Ida P

SV: Jag har hört talas om den boken. Ska nog ta tag i att läsa den! Vet med mig att jag själv är lite halvcrappig på det där... kommer ofta på mig själv med förutfattade meningar om hur killar och tjejer ska bete sig.

2011-03-12 @ 17:42:31
URL: http://idapeters.blogg.se/
Postat av: Linn

Skrämmande är vad det är. fy tusan....

2011-03-12 @ 18:22:44
Postat av: Nywertz

men herregud.. barn är väll inga prydnadssaker heller!

2011-03-13 @ 07:29:45
URL: http://www.metrobloggen.se/jennienywertz
Postat av: Hannah

jag tycker att det är vidrigt bara de trycken som finns på blöjor som redan där lär barnen att små killar gillar fotboll och små tjejer gillar dockor. blärsch! ELLER VARFÖR INTE bikinis till blöjbarn? det har jag sett galet många gånger. är. så. jävla. VIDRIGT!

2011-03-14 @ 15:16:37
URL: http://hannahsofia.se
Postat av: Anna

Finns anledningar till att jag kategoriskt handlade killkläder till mina syskonbarn när de var små... Rörelsevidd, tåligt material och så slapp man alla volanger och spetsar för att inte att prata om färger, bara rosa och lila på tjejavdelningen! USCH!!

2011-03-15 @ 14:32:50
URL: http://sjoeormen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0