på tal om barnböcker

vilka favoriter hade ni?


Pannkakstårtan och Hattjakten hade jag, och alla andra Pettson- böcker förutom Rävjakten. Men som ni kanske minns fick jag den av söte förra året =) hihihi. Men det var lätt favoriter från barndomen. För att inte tala om


jag hade Stora boken om Pelle Svanslös, och några såna här bilderböcker. De bästa böckerna fanns dock hos min faster och farbror långt uppe i Norrland, faster Margot fick läsa de många gånger för mej när jag var på besök.



just den här boken hade jag så klart på film (jag kan fortfarande höra Hia-Hias skratt!), men pappa köpte Bamse i rymden på ett loppis en gång. den läste jag för min lillebror när han var nån månad gammal. det har mamma och pappa kort på. mysiga tider =)

Vi var och rotade lite bland mina gamla böcker sist vi var hemma. Det finns så många skatter, så många minnen. Så mycket nostalgi. Vilka böcker för er tillbaka tiden?

Det är dessutom häpnandsväckande hur många historier som finns kvar i bakhuvudet på en... Jag behövde bara titta på några omslag för att komma ihåg vad böckerna handlade om, och vad det var som gjorde att jag gillade eller inte gillade dem. Som t.ex. boken Mog, katten som glömde. Jag gillade inte den när jag var liten, för att katten hette Mog och jag tyckte det var fult. Finito för den historien. Men jag har förståelse för knappt en meter långa mig själv; Mog är ett fult namn till och med på en katt.

Kommentarer
Postat av: Hannah

ÅHERREGUDVADLÄSKIGT! Min mamma berättade förra helgen om PRECIS den boken och jag ville så himla mycket läsa den för den verkade så himla rolig! Och så bara tipsar du om den här nu. Härligt underbart! :D



När det kommer till min barndom så är det också Petsson och Findus och Mog också! Fast jag minns inte vad boken handlade om, bara att jag hade en svart klotrund gosedjurskatt som fick heta Mog efter det. Och så läste vi ju Knyttet så klart ;)

2010-11-19 @ 09:23:35
URL: http://hannahsofia.se
Postat av: Em

Jag blir helt så här osäker nu men tror att min favoritbok hette Ville Igelkott. Men när jag googlar skiten får jag inte upp något bra resultat. Jag hade den på kassettband också. Det var najs!

Jag gillade bamse också.

Hade väldigt många sådana favoriter där det var bok och kassett ihop. (När du hör det här ljudet pplllliiiiinnnnggg, då är det dags att vända blad)

2010-11-19 @ 10:38:43
URL: http://tjejan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0